نماز در مسیحیت و یهودیت

ادله اثبات نماز در دين يهود ومسيحيت در قران را بیان کنید؟

3000.jpgنماز كه نوعي عبادت و پرستش و ارتباط ویژه با آفریدگار جهان و انسان است در ادیان پیشین نیز وجود داشت، اما کیفیت آن درادیان مختلف متفاوت بوده است و صورت کاملی از چگونگی آن در هر دینی در دست نیست. آنچه مسلم است مراسمی به عنوان عبادت و پرستش در کلیه ادیان وجود داشته و دارد.
نماز در تمامی ادیان گذشته واجب بوده و در آیات و روایات زیادی به این مساله اشاره شده است؛ هر چند ممکن است از نظر شکل ظاهری، اعمال ارکان، اذکار و الفاظ؛ نماز مسلمانان فرق داشته باشد. قرآن درباره اسماعیل(ع) می‏فرماید:((و کان رسولا نبیا و کان یامر اهله بالصلاه و الزکاه...؛[اسماعیل‏] فرستاده و نبی بود؛ او همیشه خانواده خود را به نماز و زکات فرا می‏خواند...)). درباره نماز موسی و برادرش هارون می‏فرماید:((و به موسی و برادرش وحی فرستادیم که برای ملت خود خانه ‏هایی در مصر انتخاب کنید و خانه‏ هایتان را مقابل یکدیگر قرار دهید و نماز را به پا دارید (و اقیموا الصلاه) و به مومنان بشارت ده)). لقمان در مواعظ و اندرزهای خود به پسرش می‏گوید:((پسرم!نماز را برپادار (اقم الصلاه) و امر به معروف و نهی از منکر کن)). حضرت ابراهیم(ع) زن و فرزند خود را در بیابان تنها گذاشت دست به دعا برداشت و گفت:((خداوندا!من برخی از دودمانم را در سرزمینی بی آب و گیاه در کنار خانه‏ای که حرم تو است جای دادم تا نماز را برپا دارند)). (ابراهیم، آیه 37 و 38) پس نماز، عبادت و نیایش در همه ادیان حتی در بین تمامی انسان وجود داشته و دارد؛ اما شکل و نوع آن فرق می‏کند که کامل‏ترین عبادات، همان نماز تشریح شده مسلمانان است. بدین صورت که متناسب با تکامل دین، نماز نیز روند تکاملی داشته است و دین مبین اسلام ؤ همچنان که در معارف و قوانین و مقررات اجتماعی کامل‏ترین دین است ؤ در عبادات نیز جامع‏ترین و کامل‏ترین آنها را ؤ که متناسب با انسان رشد یافته عصر خاتمیت است ؤ تشریع فرمود.
بنابراين هيچ شريعت و دينى، از نماز جدا نبوده، گرچه صورت ظاهرى آن، تفاوت داشته است. زرتشتيان، پنج نماز دارند كه در هنگام طلوع آفتاب و ظهر و عصر و اوّل شب و هنگام خواب، بپا مى دارند يهوديان در ساعت سوم و ششم و نهم روز و اوّل و آخر شب و هنگام تناول غذا، دعاهايى دارند . مسيحيان، روز يك شنبه و برخى روز شنبه در كليسا جلسه دعاى دسته جمعى تشكيل مى دهند.
اما بايد توجه داشت كه آنچه امروزه، پيروان حضرت موسى(عليه السلام)(يهوديان) و پيروان حضرت عيسى(عليه السلام)(مسيحيان) به عنوان نيايش در كليسا و كنيسه به جاى مى آورند، با مناسكى كه به وسيله اين پيامبران الهى آورده شده بود، بسيار متفاوت است، زيرا آيين و كتاب هاى آسمانى اين دو پيامبر الهى دچار تحريف و دست خوش انحرافات پيروان آنها شده است.( ر.ك: آيت الله مكارم شيرازى و ديگران، تفسير نمونه، ج 14، ص 163 و 164.)
در واقع نماز فعلى (تحریف شده) يهوديان و مسيحيان به دعا، نزديك تر است تا به مجموعه اى از اعمال.يهوديان ، در ساعت سوم و ششم و نهم روز و اوّل و آخر شب و هنگام تناول غذا ، دعاهايى دارند .مسيحيان ، روز يك شنبه و ، برخى ، روز شنبه ، در كليسا ، جلسه دعاى دسته جمعى تشكيل مى دهند .
از اين رو كيفيت و كميت نماز در شريعت اسلام با شرايع پيشين متفاوت است، لكن در بيشتر آن آيين ها، سجده جزئى از اين عبادت محسوب مى شود.
علاوه بر تشريع نماز در اديان الهى، بت پرستان نيز در برابر بت هايشان، وِردهايى مى خوانده اند) راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، ص491.)اعراب جاهلى هم در مقابل كعبه مى ايستادند و باكف زدن و صوت كشيدن اظهار عبادت مى كردند: (وَمَا كَانَ صَلاَتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلاَّ مُكَآءً وَتَصْدِيَةً)[ انفال،آيه35.]و و نماز و دعاى آنان نزد آن خانه جز سوت كشيدن و كف زدن نيست.
حاصل کلام آنکه: نماز تنها در شريعت اسلام تشريع نشده است؛ بلكه اين عبادت در اديان پيشين نيز به شكل‏هاى مختلفى وجود داشت. قرآن مجيد، آن را از وصاياى چند تن از پيامبران مي داند. پيامبران ياد شده عبارت ‏اند از: اسماعيل، لقمان، موسى، عيسى و پيامبر اسلام و امام صادق(ع)، آن را آخرين و مهم‏ترين سفارش‏هاى پيامبران دانسته است. «اَحَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ الصَّلاةُ وَ هِىَ آخِرُ وَصايا الْاَنْبِياء»: (كافى، ج 3 ).
خداوند در قرآن می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِى »(طه (20 )، آيه 14.) ؛ «نماز را به ياد من به پاى داريد».
«أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » (رعد، آيه 28 ). «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ » (عنكبوت، آيه 45 .) «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » (بقره، آيه 21 .).